Week 7: Adelaide, Outback & Alice springs - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Linsey Pouw - WaarBenJij.nu Week 7: Adelaide, Outback & Alice springs - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Linsey Pouw - WaarBenJij.nu

Week 7: Adelaide, Outback & Alice springs

Door: Linsey Pouw

Blijf op de hoogte en volg Linsey

08 November 2014 | Australië, Adelaide

Waarom zegt iedereen dat Adelaide niet leuk is als backpacker? Ik vond het echt een knusse en leuke stad! Al snap ik wel dat je er geen hele week wil verblijven, omdat het niet echt een grote stad is (ong. zo groot als Utrecht). Eerste dag verbleef ik in het 'Little pub' hostel. Dit was een klein en eenvoudig hostel, midden in de stad en zoals de naam al zegt boven een kleine pub.
Ik heb een beetje de stad verkent, bleek dat ik bijna overal WiFi had. Super handig voor dingetjes op te zoeken en om bereikbaar te zijn! Verder had ik de 'Central market' uitgevonden, hier kon je erg goedkoop groente en fruit kopen. Super chill! Meteen grote inkopen gedaan :) De volgende 3 dagen weer gecouchsurft. Dit keer bij een internationale student uit Istanbul. Hij woonde in een huis met een Indiër koppel en iemand uit Saudi-Arabië, lekker internationaal en gezellig! Selahaddin, mijn host, moest naar de universiteit en ik ging de stad verkennen. Zo hebben ik een dagje een fiets gehuurd en langs een hele goeie/bekende chocolade fabriek, de botanic gardens en het national museum gefietst. We zijn samen naar het strand gegaan. Het was geen bijzonder strand, maar wel leuk om even gezien te hebben. Verder heb ik spicy eten uit India geprobeerd en heb vele gesprekken gevoerd over van alles en nog wat. Erg interessant en leuk!
Na 3 dagen Adelaide ging het volgende avontuur weer beginnen. Namelijk; De outback!! Op naar Alice Springs in 6 dagen. Om 6.55 uur kwam het busje van Groovy Grape tours mij ophalen. Met een groep van 18 personen gingen we op pad. Na een aardig ritje rijden gingen we een mooie buswalk doen in Alligator Gorge bij de Flingers Ranges. Savonds fijn kampvuur gemaakt en uiteindelijk in een 'swag' geslapen. Met een 'swag' slaap je letterlijk onder de sterren, in een soort dikke slaapzak. Die nacht was het wel uitzonderlijk koud voor de tijd van het jaar, m'n neus vroos er dan ook bijna vanaf. Maar na een kort nachtje gingen we om 6 uur weer op pad. Dit was een lange dag autorijden. Tussendoor wel ff een paar keer gestopt en van de omgeving genoten. Zo zijn we veel wilde Kangaroos, emoe's en Arends tegengekomen. Ook zijn we gestopt bij een zoutwater Lake, dit is een enorm groot witte vlakte. Alleen maar bestaande uit zout, het water was aan de oppervlakte opgedroogd door de hete zon. Maar diep onder de grond is veel water te vinden. Dit komt omdat vroeger een inlandse zee in Australië te vinden was. Jaja beetje historie hier hoor :)
Volgende dag in Cooper Pedy geslapen in een grot, hier ook wel een 'bunkhouse' genoemd. Cooper Pedy is een dorpje, bestaande uit 3000 mensen, waarvan 70% onder de grond woont. Voornamelijk omdat het hier zomers rond 50 graden kan worden en in winter rond de 0 graden is. Onder de grond is het dan het beste, omdat het daar het hele jaar door rond de 21-22 graden is. Ideaal dus en geweldig om te zien! Dit dorpje wordt ook wel de ' Opal Capital of the world' genoemd. We kregen een rondleiding in een Opal-mijn, gingen we naar baby Kangaroos en hebben we lekker pizza gegeten. De Kangaroos zagen we in een opvangcentrum waar ze babykangaroos opvangen als ze wees zijn geworden. Super schattig om te zien en een hele goeie organisatie, onderweg namelijk ook veel dode Kangaroos langs de weg zien liggen... :(
Dag 3 was de langste rij-dag, zo een 800 km... Gelukkig goeie muziek in de bus en gezellige mensen :) Ook wilde paarden (ook wel broomies) gezien. We zijn deze dag ook de 'Northern territory' in gereden. De tijd veranderde daardoor naar 40 min vroeger, dus de dag duurde nog langer! Zo bizar dat het hier normaal is dat de tijd veranderd in hetzelfde land.
Ik heb Ayers Rock gezien! Onderdeel daarvan is de Uluru, dat is één grote berg wat het centrum van de aboriginals is (ook wel Anangu-land genoemd). Wat een gevaarte, echt super gaaf! Heel bizar hoe dit zo ontstaan is. Aangekomen bij de camping in Yulara (vlak bij Uluru) gingen we meteen koken. Maar er bleek opeens een storm uit het niets te komen. Overal zand (ook in de spaghetti uiteindelijk) was echt een avontuurlijke avond en nacht! Volgende dag moesten we 4 uur opstaan (andere dagen trwns 5 uur opgestaan) we gingen namelijk naar de zonsopgang kijken bij de Uluru. Wauw, ongelofelijk mooi! Daarna bij Kata Tjuta een pittige tocht van 7,4 km in de hitte door 'Valley of the Winds' gelopen. Dat was het zeker waard! Verder 's middags lekker bij het zwembad gelegen! Echt fijn met ong 40 graden en savonds met z'n alle geBBQt. Het was een gezellige avond met de leuke groep! Voelde op een gegeven moment echt als een kleine familie. :)
Een nadeel; m'n camera doet ht niet meer. Hopelijk kan ik hem nog maken als ik weer in Adelaide ben. Maar gelukkig heb ik nog wel m'n iPhone en hebben we in de groep genoeg mensen die hele mooie foto's kunnen maken en als het goed is opsturen naar mij :)
Laatste dagje (nr 6) stopte we in Kings Canon. Na 2 nachten in een swag geslapen te hebben, kregen we nu een tent tot beschikking. Een erge luxe voor ons, maar niet voor lang. Wekkertje stond namelijk weer om 4 uur... Maar eigenlijk vond ik dat wel erg fijn, dan is het namelijk nog niet zo warm. We gingen weer een wandeltocht van 4 uur maken, maar nu in Kings Canyon!
Dit is tot nu toe zeker het mooiste wat ik gezien heb in Australië. Wat een enorm uitzicht! Eigenlijk geen woorden voor. Het was overweldigend!!! De wandeling was 10 km en liet echt de mooiste plekjes zien. Het eerste stuk was recht omhoog, super stijl en overal mooie stenen. Boven op de berg hadden we een enorm uitzicht over het gehele gebergte. WAUW! ZO GAAF!
Na deze unieke ochtend reden we door naar onze eindbestemming, Alice Springs. Onderweg nog gestopt voor een goeie lunch. Na de lunch deden we nog een grappig familiespelletje met een koala. En toen was de trip alweer over, het ging echt snel!
Nu zit ik in de bus weer terug naar Adelaide om vanuit daar door te gaan naar The Great Ocean Road. Een lange tocht van 21 uur, mar ik ben zo blij dat ik dit heb gedaan!

  • 08 November 2014 - 08:53

    Linda Swart:

    Hallo Linsey! Wat een mooi verhaal weer, ik reis gratis met je mee! Ik kreeg een brok in mijn keel toen je schreef over het overweldigende uitzicht, ik kan het me helemaal voorstellen: breathtaking!! Ik geloof dat iedereen hier thuis jou met een gerust hart jou daar je ding laat doen want wat ga je lekker Lins! Heerlijk hoor, zo was het al die jaren voorafgaand aan deze reis ook wat je in gedachten had denk ik. Jaloersmakend maar je van harte gegund. Onnodig om te zeggen maar geniet nog lekker van alles wat op je pad komt, dikke kus John Linda Jet Dennis Lieke en Rob xxxxx

  • 08 November 2014 - 10:25

    Ada:

    Hai lieve Lins,
    Wát heerlijk dat het zo genieten is voor je, 'n pracht verzameling mooie plaatjes in je hoofd waar je lang over na kan genieten!!!! Blij dat je de mooie verhalen met ons deelt, liefs en dikke x-her, sas, ada

  • 08 November 2014 - 12:31

    Tam:

    Jeeeeej ik wil ook!, ik snap helemaal wat Linda zegt in haar bericht, ik had hetzelfde. Mooie fotos had je ook weer toegevoegd. Ben je ook al kasawari's tegengekomen? Veel groetjes vanuit het platte koudekikkerlandje, xxx Tam

  • 09 November 2014 - 00:23

    Annekeswart:

    Lieve Linsey
    Wat schrijf je weer een heerlijk verhaal, op de meeste plekken zijn pap en mam ook geweest toen we de eerste keer naar Australie gingen. Wat zijn het afstanden he, met zelf dat tijds verschil in het Northern territory. Wij zien alles zo weer voor ons, zeggen o, ja dat was zo. Geniet lekker kom even bij voordat je weer iets verder onder neem en hopelijk komt het goed met je camera. Dikke kus van Pap, Mam en je grote broer
    XXXXXXXXXXXX

  • 09 November 2014 - 11:51

    Linsey Pouw:

    Dankjulliewel voor alweer alle leuke berichtjes!
    Mam, ik heb de ijsco-wagen niet gevonden in Alice Springs. Er is mij wel verteld dat er nog wel een is. Maar die rijdt alleen in midzomer...
    Linda, ik geniet idd nog volop! Het is echt een geweldige tijd hier!
    Tammie, Nog geen rare kasawari tegen gekomen.. Misschien laatste paar weken. Lijkt mij wel grappig om ze tegen te komen. Dikke kus voor iedereen!

  • 11 November 2014 - 19:52

    Cees .Kager :

    Hallo Linsey
    Ik heb je verhaal met plezier gelezen .
    Wat jij wel niet allemaal meemaak .Dit moet ongetwijfeld de reis van je leven zijn .
    Een paar dingen' die ik heb gelezen springen er in mijn optie sowieso uit .
    Dat dorp ondergronds en je beschrijving van Kings Canyon .
    Ik zal dat wel nooit te zien krijgen .
    Als ik daarnaast hoor over die lange afstanden zal bij terugkomst
    Holland wel te klein zijn voor jou .
    Geniet er maar zo lang mogelijk van.
    Heel veel groetjes Ome Cees.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Linsey

Actief sinds 18 Aug. 2014
Verslag gelezen: 299
Totaal aantal bezoekers 13267

Voorgaande reizen:

19 Augustus 2014 - 12 Februari 2015

Mijn grote trip

Landen bezocht: