Last destination: New Zealand - first 1,5 week - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Linsey Pouw - WaarBenJij.nu Last destination: New Zealand - first 1,5 week - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Linsey Pouw - WaarBenJij.nu

Last destination: New Zealand - first 1,5 week

Door: Linsey pouw

Blijf op de hoogte en volg Linsey

12 December 2014 | Nieuw Zeeland, Queenstown

Na een kleine vertraging was ik dan eindelijk aangekomen in het land aan de andere kant van de wereld. Ik vloog samen met Erik in drie uur tijd naar Nieuw Zeeland. De eerste autorit vanuit het vliegveld viel meteen de mooie natuur op. We kwamen tegen de avond aan, dus na inchecken meteen met Coen opgezocht en met vriend van hem naar domino's geweest voor een goed pizzatje.
Volgende dag was een regeldagje, we wilde namelijk zo snel mogelijk op pad. Dus auto voor een maand gehuurd en goedkope kampeerspullen gehaald. Het ging allemaal heel voorspoedig eigenlijk, dat was chill! Eerst was het plan om een camper te huren, maar dat bleek toch iets duurder uit te pakken dan we dachten. Nu reizen we met een mooie zilveren Nissan platz en een knus tentje. Ben benieuwd of ik dat een maand kan volhouden... Maar we zullen het zien :)
Laatste avond Auckland pakte onverwacht nog erg gezellig uit! We gingen na een aantal biertjes en een paar potjes pool naar een Ierse bar waar een karaoke avond werd georganiseerd. Echt grappig en erg gezellig met een groep van het hostel daar doorgebracht!
De eerste nacht in de tent was echt enorm koud! Tasmanië was al aardig fris maar hier wordt het s'nachts echt koud. Volgens mij vroor het met 2 graden!
Na een koud nachtje stond een lange wandeling ons op te wachten. We gingen namelijk 18 km lopen in bergen waar de Lord of the Rings is opgenomen. Wat was dat ongelofelijk mooi! De tocht liep om een enorme vulkaan heen en langs een aantal geweldige meren. De meren stonken erg naar verrotte ei, dat komt omdat het uit chemische stoffen bestaat. Als je er ook iets in gooit, dan zie je het meteen oplossen. Heel bizar! Verder gingen we natuurlijk ook langs de bekende berg, de Mount Doom. Wat een plaatje, met sneeuw op het topje! Een top dagje met super weer!
Ook al wist ik het al een beetje, maar toch moet ik het nog wel even zeggen: je hebt hier echt enorm veel SCHAPEN! Verder heb je geen filtertje nodig om het gras groener te laten lijken. En zijn hier heel veel verschillende soorten bomen. Daarnaast zie je vaak de wolken tussen de bergen door, dat ziet er echt zo magisch en sprookjesachtig uit!
Het reizen met Erik en Coen is weer heel anders dan met een Sjuul erbij, maar echt wel gezellig! Het plan is nu om zo snel mogelijk naar het zuider-eiland te gaan en daar een mooie ronde te maken. Dan stapt Coen de 22ste op het vliegtuig naar huis en Erik en ik maken het rondje af op het Zuider-eiland en gaan dan terug naar Noorder-eiland om de auto weer in te leveren.

We zijn nu op het Zuider-eiland beland. De eerste dag gingen we meteen naar Abel Tasman national park, toen we daar aankwamen krijgen de mannen een spontaan idee. Namelijk één nachtje overnachten op het strand. Super leuk natuurlijk, al dacht ik alleen maar aan het feit dat we waarschijnlijk wel iets zouden vergeten om mee te nemen. Daar liepen we een mooie tocht langs de kustlijn van 2 uur. Toen kwamen we aan bij Apple tree bay, daar bleven we overnachten op het strand. En natuurlijk waren we iets vergeten, de pomp voor luchtbed... Dus dat werd met de mond opblazen, niet heel erg gelukkig. Gaaf wakker worden met zonnetje op onze tent en de zee als uitzicht!
De dag daarna gingen we naar Nelson lakes. Het plan was om een 6 uur durende wandeling te doen en dan overnachten op het topje van de berg in een hutje. Maar de vooruitzichten voor het weer zag er niet zo best uit, dus hebben we een kleiner rondje naar de 'Busline' hut gemaakt. Was ook alweer mooi. Met uitzicht op het grote meer sliepen we in een grote hut. In het begin dachten we dat we de enige waren. Maar 2 uur na aankomst kwamen er 18 man aan. Alleen hun verbleven in tentjes, dus was lekker rustig binnen:) We hadden lekker een biertje en muziek meegenomen en zaten de hele avond gezellig een kaartspelletje te spelen :)
Het weer is hier trouwens heel afwisselend; de ene dag super warm en zon en andere dag keiharde regen en koud.
Tussendoor was ik ook nog ff m'n mobiel kwijt. Dat was ff schrikken en was dan ook enorm blij dat Erik hm weer onder de passagiersstoel van de auto vond.
De laatste dag van de eerste week in NZ sliepen we toevallig in een oud ziekenhuis. Beetje eng was het wel, want het leek een beetje op een spookhuis en we waren de enige gasten! De gastvrouw vertelde dat we op de oud afdeling van alcohol en drugs sliepen in echt op van die ziekenhuisbedden, verder rook het er best muf. Echt een bijzondere en aparte ervaring dus. Gelukkig er niet eraan gedacht wat er allemaal wel niet gebeurd was in dat bed en goed geslapen. Volgende ochtend lekker pannenkoeken gebakken.
We hebben nu drie dagen op een rij echt op bijzondere plekken geslapen. Zo ongelofelijk bizar een onwerkelijk, maar zoooo geweldig om mee te mogen maken!!
Nu op weg naar de Franz Josef gletsjer! Ben enorm benieuwd hoe dat gaat worden!
Franz Josef gletsjer was niet zo spectaculair als we dachten. Misschien waren we de verkeerde tijd of was het omdat het de hele dag regende. Maar we hadden meer verwacht eigenlijk! Verder was fox gletsjer afgesloten vanwege het weer. Erg balen! Dus we gingen die dag verder naar Lake Matheson, fijn gewandeld in de regen. Daarna verder gereden naar het plaatsje Haast. Daar heeft een epische avond plaats gevonden. We hadden namelijk een groot dorpje verwacht maar kwamen aan in een ieniminie plaatsje met zo ong. 50 inwoners. Toen kwamen we aan bij een shop waar een meneer ook een stukje grond beschikbaar stelde voor tentsites. Omdat de vooruitzichten niet zo goed waren, mochten we van de heel aardige man onder een afdakje achter zijn schuur staat met onze tent. Daar hebben we een dance-contest gehouden en gekaart, jammer genoeg verloren. Maar echt een leuke avond met de boys!
De tiende dag reden we door naar Queenstown. Onderweg een aantal geweldige meren gezien. Dit gedeelte van de weg in Nieuw Zeeland is het gaafst wat ik tot nu toe heb gezien hier. Het is gewoon bijna niet te beschrijven hoe mooi het was. We hadden een super zonnige dag en gingen heerlijk een eitje bakken aan het Lake Wanaka. Daarna nog een duik genomen in het koude water en super chill gezond. Einde van de middag aangekomen in Queenstown. Echt een super stadje. Maar goed ook, want hier gaan we kerst en oud&nieuw vieren. Eerst vond ik het wel jammer dat ik niet met kerst bij m'n familie ben en dat ik me eenbeetje alleen ging voelen. Maar nu ik met die jongens ben is het al stukken minder jammer. Volgens mij gaat het wel gezellig worden in het hostel! Want daar komen als het goed is ook nog andere mensen die we tijdens het reizen hebben ontmoet. Dus dat gaat een dolle boel worden!

• 13 December 2014 - 05:36

Nans:

Klinkt weer erg gaaf Lins! Wat een gave slaapplekken allemaal! Geniet ervan!! Dikke kus van ons xx

• 13 December 2014 - 12:09

Cees Kager:

Vorige bericht totaal mislukt .
    Ik ben danook niet bepaald een echte nerd
    Heel mooi om te lezen dat alles mooi is om te zien en gezellig om mee te maken .
    Je komt over als een echte wereldreiziger .Geniet ervan en groeten uit een stormachtig Egmond .

• 13 December 2014 - 22:02

Tam:

Hee lins, het gaat goed daar down under lees ik wel, ga zo door! Mooie verhalen! Have fun, liefs Tam

• 14 December 2014 - 12:45

Aimy:

Heerlijk om weer van je avonturen te horen zusje :D Klinkt weer geweldig mooi!
    Geniet van je kerst en O&N in Queenstown maar ik spreek je daarvoor hopelijk nog wel even..
    Liefs Aim

• 14 December 2014 - 14:58

Linsey Pouw:

Hallo lieve Lins, bedankt voor de kerstkaart (ontv. 14 dec.) Heel apart, een brief uit New Zealand ( nog nooit een brief uit dit land gehad ) Bij ons gaat het zijn gangetje, dec. altijd veel te regelen. Onze RIETO heeft zo. j.l. weer gewonnen in Duitsland, de bloemen bij Oma (naam genoot) op het graf geplaatst. Maar een kleine vraag, hoe lang blijft iemand peet-ouders ? Is dat verlopen als je 18 of 21 jaar oud ben geworden ? Wij willen graag jou hele leven lang peet-ouders zijn, vind jij dat goed ? Of moeten wij de STATUTEN van de Fam. Pouw raadplegen ? Wij horen het wel in 2015, tot slot hou god voor je ogen en je ..... dicht.
    Groeten Vennewatersweg
    ( je weet wel de belastingdienst )

• 14 December 2014 - 20:36

Ada:

Hai lieve Lins,

Wát heerlijk weer dat je ons verwen met zo'n heerlijk reisverhaal, het is echt bijzonder wat je allemaal niet gezien, gedaan en waar je geslapen hebt. Dan nog Kerst en Oud/Nieuw daar, dan zal ook bijzonder zijn. Natuurlijk zullen we je missen met het gezamenlijke Kerst-eten..........we nemen 'n kerstborrel op je! Nog héél, véél plezier, liefs en dikke x-her, sas, ada

• 14 December 2014 - 20:41

Anneke Swart:

Lieve jongste dochter Linsey,
    Fijn om weer een reis verslag te lezen over jouw avonturen.
    Maar we schrokken toch even van de week. Alles kwijt schreef je.
    Het was maar goed dat Erik hem weer vond dus let goed op je spullen.
    Het kan vaak de ene dag slecht weer zijn en de andere dag prachtig.
    Wij waren toen bij Frans Jozef gletsjer met heel mooi weer en het
    gangen stelsel onder de gletsjer was prachtig licht blauw.
    Geniet lekker in Qeenstown, buggy-jumpen of zo en
    genieten van Kerst en Oud en Nieuw.
    Dikke kus van Pap, Mam en broer Jonno XXXXXXXXX